חיפוש

עודכן ב: 7 מאי 2020



ביום ההולדת שערכה כיתה ה2 לגלילאו אתמול, עסקנו, בין השאר, ברציונאליות ובפייק ניוז.


התחלנו בסיווג של טענות ועובדות מדעיות והבנו איך אפשר להכריע ביניהן.


הילדות.ים חולקו לקבוצות של 3-4 וקיבלו זוגות כרטיסים, אחד אמיתי ואחד שקרי. הם התבקשו בשלב הראשון למיין אותם לשתי ערימות והכין על לוח שהוכן מראש. אנחנו בחרנו בצמדים האלה. תוכלו להכין צמדים אחרים:


  • כדור הארץ שטוח / כדור הארץ עגול.

  • יש אנשים שיש להם סיכוי גבוה יותר לזכות בהגרלה מלאחרים / לכל משתתף בהגרלה סיכוי שווה לזכות

  • לפני מיליוני שנים חיו דינוזאורים על פני כדור הארץ / הדינוזאורים הם יצורים דמיוניים

  • ירושלים היא במרכז העולם / במרכז כדור הארץ יש את גלעין כדור הארץ

  • ים המלח הוא המקום הנמוך בעולם / כל הימים באותו הגובה

  • כדור הארץ מסתובב סביב השמש / השמש מסתובבת סביב כדור הארץ

  • הצורה של הירח משתנה / הצורה הנראית של הירח תלויה באור השמש המשתקף בירח


לאחר סיווג הטענות ביקשנו מכל קבוצה נציג.ה שיסביר את הבחירה. שמנו דגש על ההסבר, על ההוכחה לקביעה. לדוגמה, הקביעה לפיה הדינוזאורים חיו כאן באמת נתמכת בממצאים של אלפים (וליתר דיוק 2,100 שלדים של דינוזאורים) מרחבי העולם. ביקשנו מכל נציג.ה לספר מהן ההוכחות שתומכות בהכרעה של הקבוצה.


פייק ניוז בוואטסאפ הכיתתי


בהמשך הבאנו הודעות שרשרת מזוייפות (כולן מהוואטסאפ הכיתתי). גם כאן ביקשנו מהילדות והילדים להכריע בדבר אמיתות המידע בהודעה. ביקשנו מהם לחלץ את הקריטריונים לאמת וככה בנינו את ה"אמתומטר". האמתומטר" הוא כלי שמסייע לנו להכריע אם מידע המוצג לנו הוא אמיתי או שקרי הוא בעצם מן גלויה שכוללת צ'קליסט שחשוב שכל אחד מאיתנו יכיר. לדוגמה:


  • מי חתום על המידע?

  • האם סגנון הכתיבה תואם את מה שהיינו מצפים החותמים?

  • האם ניתן ללמוד מידע דומה ממקורות אחרים בלתי תלויים?

  • מהי הקריאה לפעולה?


אח"כ תרגלנו את הכלים החדשים על שלל אייטמים ממקורות שונים.

היינו מעין בלשים שמגלים פייק ניוז! ממש כמו גלילאו.


הבנו גם שיש לנו אחריות לא להפיץ מידע שקרי, ולמדנו על המחיר שגלילאו שילם כשחשף את האמת המדעית על מערכת השמש שלנו!


המעורבות הגבוהה מוסברת לדעתי בזכות הרלבנטיות האדירה שהיתה לפעילות הזאת.





37 צפיות0תגובות

עודכן ב: 17 אפר 2020








בחירת משחקים (15 דק')


הילדים והילדות יבחרו משחקים באופו חופשי, מתוך מבחר שיונח מראש ויכלול: כדורגל, גומי, חבל, כדור ספוג ורוד, דלגיות. הילדות והילדים ישחקו באופן חופשי 10 דק' ולאחר מכן יתכנסו לדיון קצר.

  • למה בחרנו את המשחקים האלה?

  • האם התלבטנו בין משחקים שונים? איך החלטנו?

  • האם חברים/ות שלנו שיכנעו אותנו?

  • האם שיחקנו במה שבאמת הכי רצינו לשחק?

מרוץ שליחים של מיון חפצים (15 דק')

  • נבקש מהילדים למיין את חפצים לערימה של בנים, לערימה של בנות ולערימה של גם וגם.

  • כדורגל, גומי, חבל, בגד בלט, כדורגל, כלי מטבח, גיבור על, מבחנה, מברג, מברשת שיער (חשוב להשיג כמה שיותר חפצים ממוגדרים)...



אחרי המשחק נערוך דיון קצר ושאל:

  • למה סיווגנו כך את החפצים? לפי מה החלטנו?

  • מי מחליט מה ״מתאים״ לבנות ומה ״מתאים לבנים?

  • האם באמת גברים טובים יותר במברגים ובנות בכלי מטבח?


תיקון שלטים ממוגדרים (15 דק')


  • נבקש מהילדים לתקן שלטים ממוגדרים במרחב הבית ספרי. נצייד אותם בדף ובעטים בהם יצטרכו למלא מה הנוסח הקיים ומה הנוסח המומלץ.

  • בנוסף ניתן להם מעין כללים לכתיבה שוויונית:

איך הופכים טקסט לשוויוני לשני המינים?


  • פנייה ברבים: במקום למשל: "אנא שמור על השקט", "אנא שימרו על השקט"

  • פנייה למין אחד, אך ציון שהפנייה תקפה לשני המינים: לדוגמה "אנא שימרי על השקט" ובסוף המסמך להוסיף. "הפנייה נוסחה בנקבה, אך פונה לשני המינים".

  • פנייה דואלית: דרוש/ה תלמיד/ה מתנדב/ת.

  • שימוש בשם הפעולה: במקום "לחץ כאן כדי להשתתף בסקר", לכתוב "לחיצה על הכפתור לצורך השתתפות בסקר".


אחרי הפעילות נערוך דיון קצר:

  • האם השלטים במרחב בית הספר שוויוניים מבחינה מגדרית?

  • מה המשמעות של הנכחה שווה של שני המגדרים במרחב?


דיון וקישור לקירי (20 דק')


  • קירי למדה בתקופה בה לנשים היה אסור ללמוד. היא ״הלכה נגד הזרם״. היא נולדה לפני 150 שנים בפולין, בשנים בהן עדיין נסעו בכרכרות או הלכו ברגל.

  • באותן שנים לא הרשו לבנות בפולין ללמוד באוניברסיטה, ולכן קירי למדה ב ״אוניברסיטה הצפה״.

  • ב״אוניברסיטה״ הצפה למדו במחבואים. אם הן היו נתפסות הן היו נאסרות. אבל הרמה לא היתה גבוהה מספיק, ואחרי שהיא ואחותה עבדו מאוד קשה, היה חסכה מספיק כסף ונסעה לפריז.

  • באותן שנים פריז הייתה מרכז תרבות עולמי. אומנים ומדענים הגיעו מכל העולם. בפריז היה מותר לבנות ללמוד. עדיין ברוב המשפחות האמינו שבנות לא צריכות ללמוד, אבל זה לא היה נגד החוק. קירי למדה באוניברסיטה בפאריז שנקראת סורבון, ואח״כ היא גם הייתה האישה הפרופסורית הראשונה שלימדה אי-פעם בסורבון.

  • גם אחרי שקירי התחתנה, וילדה 2 בנות, היא המשיכה בעבודות המחקר שלה. היא הייתה האישה הראשונה שזכתה בפרס נובל, והאדם הראשון אי פעם שזכה ב- 2 פרסי נובל בשני תחומים שונים. הרבה אנשים מכירים את מארי קירי רק כחוקרת (ובעיקר מכירים את תרומתה למחקר הרדיואקטיביות) מעטים זוכרים שהיא חקרה גם את קרינת הרנטגן ועוד פחות מאלו יודעים שהיא הייתה פטריוטית גדולה ויזמת.

  • קרינת רנטגן היא קרינה חזקה מאוד המאפשרת לצלם "בתוך הגוף" בקרינה זו משתמשים ברפואה לגילוי עצמות שבורות, עצמים זרים בגופם של בני אדם שסובלים משברים ופציעות אחרות. בתקופתה של קירי פרצה מלחמת העולם הראשונה. קירי עזבה את מחקריה התיאורטיים והחליטה לסייע למאבק בחזית.

  • עד אותו הרגע ניתן היה לטפל בפצועים באמצעות רנטגן רק במכוני רנטגן בבתי חולים אבל החיילים הפצועים היו בחזית וצריך היה לטפל בהם שם. קירי החליטה לבנות אמבולנסים מיוחדים שיהיו בהם מכוני רנגטן. היא ניצלה את השפעתה וקיבלה תרומות מארגון הנשים של צרפת כדי לבנות מכונית אחת כזו. בתוך המכונית היא גם הכניסה "דינמו" סוג של גנרטור שאיפשר לדלק של המכונית לתת חשמל להפעלת מכשיר הרנטגן. היא שכנעה נשים עשירות לתרום לה מכוניות (שהיו מאוד יקרות באותה התקופה) ובנתה בתוכן מכוני רנטגן ניידים. המכוניות הללו ("קירי קטנות") היו צריכות נהג וטכנאי שיפעיל אותן ומארי קירי החליטה לפתוח קורס לנשים. היא הצליחה לגייס 20 נשים ל 20 המכוניות הראשונות ולמדה אותן אנטומיה (איך בנוי הגוף), וגם כמובן צילום ופיענוח רנטגן. בסך הכל הכשירו קירי ובתה, אירן כ 150 נשים שהפעילו את המכוניות הללו.




29 צפיות0תגובות

עודכן ב: 9 אפר 2020




שום דבר לא השתווה למבט של הילדות והילדים כשהם נכנסו למרחב מוכר שאט אט שינה את פניו. ספריית בית הספר המוכרת הפכה לבית קפה פריזאי...


אחרי ששיחקנו במדע, הסתכלנו לתוכנו פנימה ברנטגן הנייד, תיקנו שלטים ממוגדרים ושברנו תקרות זכוכית, הגיע הזמן למלא את הבטן ואת הלב בבית הקפה של קירי.

אחרי הכל, זאת חגיגת יומולדת למארי קירי.


אז איך עושים בית קפה תקופתי בתוך בית הספר? עורכים את השולחנות ומציבים סידורי פרחים במרכזם, משמיעים מוזיקת רומנסות ומלודיות מהתקופה, מעמידים עששיות ומספרים על השימוש שהחל בתאורת הרחוב, ועל ההשפעה שלו על תרבות בתי הקפה.


הילדות.ים עיבדו את החוויות, שאלו שאלות וביקשו להמשיך ולדבר על אירועי היום. רבים עדיין רצו לדבר על הסללה מגדרית, או על סיטואציות יומיומיות שדורשות התבוננות מעמיקה. חלק דיברו על זה דרך הדיון בדמותה של קירי וחלק שיתפו בחוויות אישיות.


התפאורה התקופתית מזמנת שיחה על התקופה היפה, על הפריחה באירופה בשל השלום הממושך יחסית בין המעצמות, על השגשוג במדע, בטכנולוגיה ובאומנות. על הביולוגים שהניחו את היסודות לבקטריולוגיה, על הפיזיקאים שהחלו לבסס את הפיזיקה מודרנית, על פרויד שהביא את מהפיכת הפסיכולוגיה, וגם על האומנות האימפרסיוניסטית והאקספרסיוניסטית...


תלינו גם את התמונה שדרות מונמרטר של הצייר פיסארו שמראה את המהות האמיתית של הרחוב הפריזאי שוקק החיים. הרחוב הלילי מוצג בכשבמרכזו שורה של פנסי גז, המרמזים על ההתפתחויות המדעיות והאורבניות של התקופה. התמונה צוירה ב 1897, שלהי התקופה היפה.


מוזמנים להוריד את התכנית מתפריט תכניות להורדה באתר.







10 צפיות0תגובות